Ryzyka i szanse w obszarze społecznym
W spółce i w grupie PGE identyfikujemy ryzyka w obszarze kwestii pracowniczych oraz społecznych i zarządzamy tym obszarem.
Fundamentem trwałości organizacji jest umiejętna identyfikacja ryzyk i wdrażanie mechanizmów zapobiegających ich realizacji. Odpowiedzialny rozwój PGE wymaga wielowymiarowego i wielopoziomowego systemu zarządzania ryzykiem
Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii pracowniczych w Grupie PGE
W kwestiach pracowniczych dostrzegamy w Grupie PGE potencjalne ryzyko BHP , wynikające z konsekwencji nieprzestrzegania przez spółki, pracowników oraz osoby pracujące na rzecz spółki przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym ważnym obszarze obecne są działania mitygujące.
- Kontrola środowiska pracy.
- Szkolenie pracowników w zakresie BHP oraz przeprowadzanie instruktażu. stanowiskowego przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
- Zatrudnianie pracowników o kwalifikacjach i warunkach zdrowotnych adekwatnych do potrzeb spółki.
- Wstępne i okresowe badania lekarskie.
- Okresowa ocena stanu technicznego budynków, urządzeń i instalacji.
- Regulacje dotyczące zasad użytkowania sprzętu ochronnego i narzędzi pracy.
Kolejnym zidentyfikowanym ryzykiem jest ryzyko dialogu społecznego, związane z nieosiągnięciem porozumienia pomiędzy władzami spółek a stroną społeczną, mogącego doprowadzić do strajków i sporów zbiorowych. Dlatego podejmujemy działania mitygujące.
- Organizacja spotkań dot. sytuacji rynkowej Grupy PGE.
- Spotkania informacyjne na temat sposobu i zakresu wprowadzanych zmian.
- Przeprowadzanie ankiet pracowniczych.
- Bieżąca analiza działań związków zawodowych.
- Dialog ze stroną społeczną.
Ryzykiem zasobów ludzkich, skutkujące niepożądaną fluktuacją personelu, zarządzamy poprzez działania mitygujące.
- Konkurencyjny system wynagrodzeń w stosunku do innych pracodawców
- Regulacje dotyczące zasad przeprowadzania rekrutacji
- Zarządzanie rozwojem pracowników
- Współpraca ze szkołami średnimi i uczelniami kształcącymi na kierunkach o profilu elektroenergetycznym
- Mentoring
- Szkolenia z Kodeksu etyki
Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii pracowniczych w spółce PGE S.A.
Wśród kwestii pracowniczych w spółce PGE S.A., podobnie jak w innych branżach, istnieje ryzyko
ryzyko BHP, wynikające z konsekwencji nieprzestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przez spółki, pracowników oraz osoby pracujące na rzecz spółek. Dlatego podejmujemy działania mitygujące.
- Kontrola środowiska pracy (pomiary, przeglądy).
- Szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeprowadzanie instruktażu stanowiskowego przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
- Zatrudnianie pracowników o kwalifikacjach i warunkach zdrowotnych adekwatnych do potrzeb spółki.
- Wstępne i okresowe badania lekarskie.
- Regulacje dotyczące zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia wypadku przy pracy.
- Okresowe przeglądy stanowisk pracy.
- Okresowa ocena stanu technicznego (przeglądy budynków i instalacji).
- Bieżąca analiza kosztów związanych z zapewnieniem właściwych warunków bezpiecznego wykonywania prac.
Podobnie jak w innych organizacjach, istnieje również ryzyko dialogu społecznego, związane z nieosiągnięciem porozumienia pomiędzy władzami spółek a stroną społeczną, mogącego doprowadzić do strajków i sporów zbiorowych. Działania mitygujące w tym obszarze to:
- Organizacja spotkań dotyczących sytuacji rynkowej Grupy PGE.
- Informowanie pracowników o bieżącej sytuacji spółki oraz planach na przyszłość (efektywna komunikacja wewnętrzna).
- Spotkania informacyjne na temat sposobu i zakresu wprowadzanych zmian.
- Dialog ze stroną społeczną.
- Bieżąca analiza działań związków zawodowych.
W spółce identyfikowane jest ponadto ryzyko zasobów ludzkich, skutkujące niepożądaną fluktuacją personelu. Prowadzone działania mitygujące w tym obszarze to:
- Wdrożone zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników
- Monitorowanie rynku pracy w zakresie wynagrodzeń i systemów motywacyjnych
- Planowanie rozwoju zawodowego stosownie do potrzeb pracowników i poszczególnych jednostek organizacyjnych
- Szkolenia z Kodeksu etyki
- Powiązanie wynagrodzeń i dodatków motywacyjnych z okresowymi ocenami wyników pracy
- Szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne
Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii społecznych w Grupie PGE
W kwestie społeczne w Grupie PGE, podobnie jak w innych organizacjach, istnieje
ryzyko wyrządzenia szkód osobom trzecim, związane z możliwością pojawienia się szkód rzeczowych, osobowych lub finansowych, będących następstwem działalności podstawowej prowadzonej przez spółki. Wśród działań mitygujących wyróżnia się:
- Monitorowanie stanu technicznego urządzeń i instalacji
- Kontrola środowiska pracy
- Pomiar emisji hałasu i pól elektromagnetycznych
- Stosowanie środków ochronnych ograniczających zagrożenie dla środowiska naturalnego
- Szkolenie pracowników
- Odpowiednie przygotowanie miejsca pracy
- Okresowa kontrola stanu zabezpieczenia obiektów oraz poszczególnych składników majątku
Kolejnym jest ryzyko naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, będące następstwem ewentualnego braku należytej staranności w obszarze ochrony konkurencji i konsumentów. Do działań mitygujących należą:
- Korzystanie z orzecznictwa SOKiK i opinii Prezesa UOKiK
- Przestrzeganie standardów wewnętrznych dot. oznaczania informacji
- Zapewnienie powszechnego dostępu do regulacji dot. funkcjonowania firmy
- Szkolenie pracowników
- Weryfikacja umów pod kątem zgodności z prawem
- Weryfikacja obowiązujących regulacji wewnętrznych pod kątem możliwości nadużywania pozycji dominującej
- Konsultacje prawne
- Monitoring otoczenia regulacyjnego
Ryzyko reputacji, wynikające z zaistnienia niekorzystnych zdarzeń i informacji publikowanych w mediach, a także z niewłaściwie realizowanej polityki zarządzania marką i polityki informacyjnej w stosunku do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, zostało zidentyfikowane jako kolejne. W związku z tym podjęto działania mitygujące.
- Współpraca z mediami i monitorowanie otoczenia medialnego, w tym Social Media
- Przestrzeganie procedur zarządzania komunikacją wewnętrzną, zewnętrzną i kryzysową
- Ocena efektywności kanałów komunikacji
- Strategia marki i jej monitoring
- Systematyczna komunikacja wewnętrzna
- Spotkania kadry zarządzającej z pracownikami
- Wewnętrzne szkolenia kadry zarządzającej
Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii społecznych w spółce PGE S.A.
W obszarze kwestii społecznych dostrzegamy w spółce PGE S.A. ryzyko wyrządzenia szkód osobom trzecim, związane z możliwością pojawienia się szkód rzeczowych, osobowych lub finansowych, będących następstwem działalności podstawowej prowadzonej przez spółki. W związku z tym prowadzimy działania mitygujące, takie jak:
- Kontrola środowiska pracy.
- Szkolenie pracowników.
- Odpowiednie przygotowanie miejsca pracy.
- Okresowa kontrola stanu zabezpieczenia obiektów oraz poszczególnych składników majątku.
Kolejnym zidentyfikowanym ryzykiem jest ryzyko naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, będące następstwem ewentualnego braku należytej staranności w obszarze ochrony konkurencji i konsumentów. Nasze działania mitygujące w tym obszarze to:
- Korzystanie z orzecznictwa SOKiK i opinii Prezesa UOKiK.
- Przestrzeganie standardów wewnętrznych dot. oznaczania informacji.
- Zapewnienie powszechnego dostępu do regulacji dot. funkcjonowania firmy.
- Szkolenie pracowników.
- Weryfikacja umów pod kątem zgodności z prawem.
- Weryfikacja obowiązujących regulacji wewnętrznych pod kątem możliwości nadużywania pozycji dominującej.
- Konsultacje prawne.
- Monitoring otoczenia regulacyjnego.
W spółce identyfikowane jest ryzyko reputacji, wynikające z zaistnienia niekorzystnych zdarzeń i informacji publikowanych w mediach, a także z niewłaściwie realizowanej polityki zarządzania marką i polityki informacyjnej w stosunku do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Prowadzone działania mitygujące w tym obszarze to:
- Współpraca z mediami i monitorowanie otoczenia medialnego, w tym Social Media.
- Przestrzeganie procedur zarządzania komunikacją wewnętrzną, zewnętrzną i kryzysową.
- Ocena efektywności kanałów komunikacji.
- Strategia marki i jej monitoring.
- Systematyczna komunikacja wewnętrzna.
- Spotkania kadry zarządzającej z pracownikami.
- Wewnętrzne szkolenia kadry zarządzającej.