Szukaj

Narzędzia

Następna strona

Impuls rozwojowy

Poprzednia strona

Bezpieczeństwo teleinformatyczne

Ryzyka i szanse w obszarze społecznym

W spółce i w grupie PGE identyfikujemy ryzyka w obszarze kwestii pracowniczych oraz społecznych i zarządzamy tym obszarem.

Fundamentem trwałości organizacji jest umiejętna identyfikacja ryzyk i wdrażanie mechanizmów zapobiegających ich realizacji. Odpowiedzialny rozwój PGE wymaga wielowymiarowego i wielopoziomowego systemu zarządzania ryzykiem

Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii pracowniczych w Grupie PGE

W kwestiach pracowniczych dostrzegamy w Grupie PGE potencjalne ryzyko BHP , wynikające z konsekwencji nieprzestrzegania przez spółki, pracowników oraz osoby pracujące na rzecz spółki przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym ważnym obszarze obecne są działania mitygujące.

  • Kontrola środowiska pracy.
  • Szkolenie pracowników w zakresie BHP oraz przeprowadzanie instruktażu. stanowiskowego przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
  • Zatrudnianie pracowników o kwalifikacjach i warunkach zdrowotnych adekwatnych do potrzeb spółki.
  • Wstępne i okresowe badania lekarskie.
  • Okresowa ocena stanu technicznego budynków, urządzeń i instalacji.
  • Regulacje dotyczące zasad użytkowania sprzętu ochronnego i narzędzi pracy.

Kolejnym zidentyfikowanym ryzykiem jest ryzyko dialogu społecznego, związane z nieosiągnięciem porozumienia pomiędzy władzami spółek a stroną społeczną, mogącego doprowadzić do strajków i sporów zbiorowych. Dlatego podejmujemy działania mitygujące.

  • Organizacja spotkań dot. sytuacji rynkowej Grupy PGE.
  • Spotkania informacyjne na temat sposobu i zakresu wprowadzanych zmian.
  • Przeprowadzanie ankiet pracowniczych.
  • Bieżąca analiza działań związków zawodowych.
  • Dialog ze stroną społeczną.

Ryzykiem zasobów ludzkich, skutkujące niepożądaną fluktuacją personelu, zarządzamy poprzez działania mitygujące.

  • Konkurencyjny system wynagrodzeń w stosunku do innych pracodawców
  • Regulacje dotyczące zasad przeprowadzania rekrutacji
  • Zarządzanie rozwojem pracowników
  • Współpraca ze szkołami średnimi i uczelniami kształcącymi na kierunkach o profilu elektroenergetycznym
  • Mentoring
  • Szkolenia z Kodeksu etyki

Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii pracowniczych w spółce PGE S.A.

Wśród kwestii pracowniczych w spółce PGE S.A., podobnie jak w innych branżach, istnieje ryzyko
ryzyko BHP, wynikające z konsekwencji nieprzestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przez spółki, pracowników oraz osoby pracujące na rzecz spółek. Dlatego podejmujemy działania mitygujące.

  • Kontrola środowiska pracy (pomiary, przeglądy).
  • Szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeprowadzanie instruktażu stanowiskowego przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
  • Zatrudnianie pracowników o kwalifikacjach i warunkach zdrowotnych adekwatnych do potrzeb spółki.
  • Wstępne i okresowe badania lekarskie.
  • Regulacje dotyczące zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia wypadku przy pracy.
  • Okresowe przeglądy stanowisk pracy.
  • Okresowa ocena stanu technicznego (przeglądy budynków i instalacji).
  • Bieżąca analiza kosztów związanych z zapewnieniem właściwych warunków bezpiecznego wykonywania prac.

Podobnie jak w innych organizacjach, istnieje również ryzyko dialogu społecznego, związane z nieosiągnięciem porozumienia pomiędzy władzami spółek a stroną społeczną, mogącego doprowadzić do strajków i sporów zbiorowych. Działania mitygujące w tym obszarze to:

  • Organizacja spotkań dotyczących sytuacji rynkowej Grupy PGE.
  • Informowanie pracowników o bieżącej sytuacji spółki oraz planach na przyszłość (efektywna komunikacja wewnętrzna).
  • Spotkania informacyjne na temat sposobu i zakresu wprowadzanych zmian.
  • Dialog ze stroną społeczną.
  • Bieżąca analiza działań związków zawodowych.

W spółce identyfikowane jest ponadto ryzyko zasobów ludzkich, skutkujące niepożądaną fluktuacją personelu. Prowadzone działania mitygujące w tym obszarze to:

  • Wdrożone zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników
  • Monitorowanie rynku pracy w zakresie wynagrodzeń i systemów motywacyjnych
  • Planowanie rozwoju zawodowego stosownie do potrzeb pracowników i poszczególnych jednostek organizacyjnych
  • Szkolenia z Kodeksu etyki
  • Powiązanie wynagrodzeń i dodatków motywacyjnych z okresowymi ocenami wyników pracy
  • Szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne

Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii społecznych w Grupie PGE

W kwestie społeczne w Grupie PGE, podobnie jak w innych organizacjach, istnieje
ryzyko wyrządzenia szkód osobom trzecim, związane z możliwością pojawienia się szkód rzeczowych, osobowych lub finansowych, będących następstwem działalności podstawowej prowadzonej przez spółki. Wśród działań mitygujących wyróżnia się:

  • Monitorowanie stanu technicznego urządzeń i instalacji
  • Kontrola środowiska pracy
  • Pomiar emisji hałasu i pól elektromagnetycznych
  • Stosowanie środków ochronnych ograniczających zagrożenie dla środowiska naturalnego
  • Szkolenie pracowników
  • Odpowiednie przygotowanie miejsca pracy
  • Okresowa kontrola stanu zabezpieczenia obiektów oraz poszczególnych składników majątku

Kolejnym jest ryzyko naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, będące następstwem ewentualnego braku należytej staranności w obszarze ochrony konkurencji i konsumentów. Do działań mitygujących należą:

  • Korzystanie z orzecznictwa SOKiK i opinii Prezesa UOKiK
  • Przestrzeganie standardów wewnętrznych dot. oznaczania informacji
  • Zapewnienie powszechnego dostępu do regulacji dot. funkcjonowania firmy
  • Szkolenie pracowników
  • Weryfikacja umów pod kątem zgodności z prawem
  • Weryfikacja obowiązujących regulacji wewnętrznych pod kątem możliwości nadużywania pozycji dominującej
  • Konsultacje prawne
  • Monitoring otoczenia regulacyjnego

Ryzyko reputacji, wynikające z zaistnienia niekorzystnych zdarzeń i informacji publikowanych w mediach, a także z niewłaściwie realizowanej polityki zarządzania marką i polityki informacyjnej w stosunku do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, zostało zidentyfikowane jako kolejne. W związku z tym podjęto działania mitygujące.

  • Współpraca z mediami i monitorowanie otoczenia medialnego, w tym Social Media
  • Przestrzeganie procedur zarządzania komunikacją wewnętrzną, zewnętrzną i kryzysową
  • Ocena efektywności kanałów komunikacji
  • Strategia marki i jej monitoring
  • Systematyczna komunikacja wewnętrzna
  • Spotkania kadry zarządzającej z pracownikami
  • Wewnętrzne szkolenia kadry zarządzającej

Zidentyfikowane ryzyka i sposoby zarządzania w obszarze kwestii społecznych w spółce PGE S.A.

W obszarze kwestii społecznych dostrzegamy w spółce PGE S.A. ryzyko wyrządzenia szkód osobom trzecim, związane z możliwością pojawienia się szkód rzeczowych, osobowych lub finansowych, będących następstwem działalności podstawowej prowadzonej przez spółki. W związku z tym prowadzimy działania mitygujące, takie jak:

  • Kontrola środowiska pracy.
  • Szkolenie pracowników.
  • Odpowiednie przygotowanie miejsca pracy.
  • Okresowa kontrola stanu zabezpieczenia obiektów oraz poszczególnych składników majątku.

Kolejnym zidentyfikowanym ryzykiem jest ryzyko naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, będące następstwem ewentualnego braku należytej staranności w obszarze ochrony konkurencji i konsumentów. Nasze działania mitygujące w tym obszarze to:

  • Korzystanie z orzecznictwa SOKiK i opinii Prezesa UOKiK.
  • Przestrzeganie standardów wewnętrznych dot. oznaczania informacji.
  • Zapewnienie powszechnego dostępu do regulacji dot. funkcjonowania firmy.
  • Szkolenie pracowników.
  • Weryfikacja umów pod kątem zgodności z prawem.
  • Weryfikacja obowiązujących regulacji wewnętrznych pod kątem możliwości nadużywania pozycji dominującej.
  • Konsultacje prawne.
  • Monitoring otoczenia regulacyjnego.

W spółce identyfikowane jest ryzyko reputacji, wynikające z zaistnienia niekorzystnych zdarzeń i informacji publikowanych w mediach, a także z niewłaściwie realizowanej polityki zarządzania marką i polityki informacyjnej w stosunku do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Prowadzone działania mitygujące w tym obszarze to:

  • Współpraca z mediami i monitorowanie otoczenia medialnego, w tym Social Media.
  • Przestrzeganie procedur zarządzania komunikacją wewnętrzną, zewnętrzną i kryzysową.
  • Ocena efektywności kanałów komunikacji.
  • Strategia marki i jej monitoring.
  • Systematyczna komunikacja wewnętrzna.
  • Spotkania kadry zarządzającej z pracownikami.
  • Wewnętrzne szkolenia kadry zarządzającej.