Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Informacja jest istotnym zasobem w kluczowych obszarach działalności Grupy PGE. Jest składnikiem aktywów, które, podobnie jak inne ważne aktywa biznesowe, ma zasadnicze znaczenie dla organizacji.
Zapewnianie bezpieczeństwa informacji jest jednym z istotnych obszarów działania Grupy PGE. Właściwe funkcjonowanie polityki bezpieczeństwa informacji w Grupie Kapitałowej PGE zostało osiągnięte poprzez wprowadzenie Procedury Ogólnej – Wytyczne w zakresie Bezpieczeństwa i Klasyfikacji Informacji w GK PGE, której celem jest określenie i stosowanie jednolitych reguł i zasad, według których są przetwarzane informacje.
Bezpieczeństwo informacji w Grupie PGE to przede wszystkim:
Zapewnienie pełnej ochrony przetwarzanych informacji
Zachowanie poufności, dostępności
i integralności informacji
Zagwarantowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w postaci elektronicznej oraz papierowej
Ograniczenie występowania zagrożeń bezpieczeństwa informacji
Wprowadzenie jednolitych standardów w zakresie identyfikacji i klasyfikacji informacji oraz jednolitego nazewnictwa etykiet przypisanych do danego poziomu ochrony
Wprowadzone wytyczne stanowią podstawę do opracowania i wdrożenia wewnętrznych regulacji w zakresie bezpieczeństwa informacji w każdej ze spółek Grupy PGE.
W PGE S.A., z uwagi na istotę aktywów informacyjnych spółki oraz obowiązek ochrony informacji będących istotnym elementem w kluczowych obszarach jej działalności, Zarząd PGE S.A. ustanowił System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI), czyli strategię działania w zakresie zapewniania właściwej ochrony informacji. Wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) pozwala na zachowanie poufności, integralności i dostępności informacji stanowiących dla organizacji wymierną wartość. Celem działań realizowanych w ramach SZBI jest:
- zapewnienie bezpieczeństwa aktywów informacyjnych,
- zarządzanie informacjami,
- podnoszenie świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji,
- ustalenie i stosowanie zasad przetwarzania informacji,
- zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa informacji,
- zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji,
- zarządzanie incydentami.
Na System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji składają się wewnętrzne regulacje:
- Procedura Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w PGE S.A., która określa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz zasady postępowania w celu zapewnienia poufności, dostępności i integralności informacji przetwarzanych w PGE S.A. Jest ona zasadniczym dokumentem SZBI opracowanym z uwzględnieniem wymogów określonych w Polskiej Normie PN-ISO/IEC 27001,
- Procedurę Bezpieczeństwa i Klasyfikacji Informacji w PGE S.A., której celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony informacji przetwarzanych w PGE S.A.
W PGE S.A. prowadzonych jest wiele działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji, między innymi takie, jak:
- działania edukacyjne i szkoleniowe dla pracowników, mające na celu podnoszenie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa informacji (konsultacje, szkolenia indywidualne i grupowe, szkolenia e-learningowe, itd.),
- działania informacyjne, tj. komunikaty wewnętrzne dotyczące bezpiecznego przetwarzania informacji,
- narzędzia wspierające proces identyfikacji i klasyfikacji informacji,
- zakładka „Bezpieczeństwo informacji” prowadzona w intranecie korporacyjnym (IPK),
- zabezpieczenia prawne (umowy o zachowaniu poufności „NDA”, oświadczenia o zachowaniu poufności informacji) oraz zabezpieczenia techniczne (np. szyfrowanie komputerów funkcją BitLocker, system IT z automatycznym wylogowaniem użytkownika w momencie bezczynności, system wydruku centralnego z wykorzystaniem karty zbliżeniowej, itd.),
- wprowadzenie zasad związanych z bezpieczeństwem informacji w zakresie nieautoryzowanego dostępu, utraty, kradzieży lub uszkodzenia informacji, takie jak: „zasady czystego biurka i ekranu”,
- weryfikacja zgodności działania z ustalonymi regułami (czynności sprawdzające w zakresie stanu zabezpieczenia informacji podlegających ochronie),
- inne, np.zablokowanie możliwości odczytu i zapisu danych na nośnikach zewnętrznych (blokada portów USB), podniesionie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego poprzez monitorowanie, kontrolowanie i zarządzanie przepływem informacji wewnątrz i na zewnątrz firmy za pomocą oprogramowania DLP (Data Loss Prevention).