Szukaj

Narzędzia

Następna strona

Sprawiedliwa transformacja

Poprzednia strona

Odpady

Własna kadra pracownicza

Grupa Kapitałowa PGE opiera budowanie przewagi rynkowej i bycie liderem zrównoważonej transformacji na sprawnej i efektywnej organizacji. Realizacja działań, szczególnie tych ukierunkowanych na pracowników, wynika z wartości firmy, jakimi są: partnerstwo, rozwój i odpowiedzialność. Stąd troska o najwyższe standardy, wykraczające poza przestrzeganie powszechnie obowiązujących norm prawnych, takich jak: prawo do odpoczynku, minimalnego wynagrodzenia, poszanowanie przepisów w zakresie niezatrudniania dzieci oraz zakaz zatrudniania osób małoletnich.

Działania w tym obszarze realizowane są zgodnie z Planem Wdrożenia Strategii Biznesowej w Obszarze Zarządzania Kapitałem Ludzkim (ZKL) na lata 2022 – 2025, w którym określone zostały zarówno inicjatywy wspólne, które będą realizowane przez Centrum Korporacyjne we współpracy ze spółkami, a także te, które są kluczowe dla poszczególnych segmentów.

Kluczowym projektem, który wspiera realizację strategii biznesowej, jest utworzenie w Lublinie Centrum Wiedzy i Rozwoju Grupy PGE

Wspólne inicjatywy ZKL w Grupie Kapitałowej PGECentrum Wiedzyi Rozwoju Grupy PGE (w Lublinie)Ocena kompetencjiZarządzanie zmianąKadra kierowniczaAktualizacja korporacyjnych zasadZarządzania Kapitałem LudzkimReaktywacja ModeluHR Business Partners

Wśród inicjatyw wspólnych dla Grupy PGE realizowane były w roku 2023 następujące programy i projekty:

  • przeprowadzenie pierwszej edycji oceny kompetencji w oparciu o model kompetencji oraz wspólne zasady. W 2023 roku wprowadzona została ocena w PGE Energia Ciepła, PGE Systemy, PGE Obrót oraz PGE Synergia. W PGE S.A. odbyła się kolejna jej edycja. Rozwiązanie będzie realizowane w kolejnych spółkach, 
  • wyposażenie kadry menedżerskiej, kierowników projektów oraz wszystkich pracowników w odpowiednią wiedzę i narzędzia z zakresu zarządzania zmianą. W tym celu uruchomiony został bank wiedzy „W nurcie zmiany”,
  • zwiększenie efektywności zarządzania kompetencjami kluczowej kadry w skali całej Grupy PGE, które polega na identyfikacji stanowisk o szczególnym znaczeniu dla PGE oraz na zapewnieniu systemowego zarządzania nimi i wdrożeniu mechanizmu sukcesji
  • skonsolidowanie wybranych obszarów wsparcia. W roku 2023 kontynuowano konsolidację obszaru zarządzania kapitałem ludzkim, jak również obszarów marketingu i komunikacji oraz obszaru prawnego.

Skład ciał zarządczych, nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie według płci i wieku.
Stan na 31 grudnia.

Grupa PGE Dane za 2023 Dane za 2022 Dane za 2021
Liczba osób w Zarządzie 83 91 81
Liczba osób w zarządzie organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 6 8 8
Mężczyźni 77 83 73
wiek: poniżej 30 lat 0 0 0
wiek: 30–50 lat 44 51 49
wiek: ponad 50 lat 39 40 31
Liczba osób w Radzie Nadzorczej 186 201 191
Liczba osób w Radzie Nadzorczej organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 49 50 52
Mężczyźni 137 151 139
wiek: poniżej 30 lat 0 1 1
wiek: 30–50 lat 128 133 130
wiek: ponad 50 lat 58 67 60
Liczba pracowników ogółem 43 644 38 355 38 299
Liczba pracowników w każdej z następujących kategorii
Kobiety 8 646 7 805 7 735
Mężczyźni 34 998 30 550 30 564
wiek: poniżej 30 lat 3 635 2 939 2 864
wiek: 30–50 lat 20 438 18 410 18 261
wiek: ponad 50 lat 19 571 17 006 17 174
Odsetek osób w Zarządzie organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 7,2% 8,8% 9,9%
Mężczyźni 92,8% 91,2% 90,1%
wiek: poniżej 30 lat 0,0% 0,0% 1,2%
wiek: 30–50 lat 53,0% 56% 60,5%
wiek: ponad 50 lat 47% 44% 38,3%
Odsetek osób w Radzie Nadzorczej organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 26,3% 24,9% 27,2%
Mężczyźni 73,7% 75,1% 72,8%
wiek: poniżej 30 lat 0,0% 0,5% 0,5%
wiek: 30–50 lat 68,8% 66,2% 68,1%
wiek: ponad 50 lat 31,2% 33,3% 31,4%
Odsetek pracowników w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 19,8% 20,3% 20,2%
Mężczyźni 80,2% 79,7% 79,8%
wiek: poniżej 30 lat 8,3% 7,7% 7,5%
wiek: 30–50 lat 46,8% 48% 47,7%
wiek: ponad 50 lat 44,8% 44,3% 44,8%
PGE S.A. Dane za 2023 Dane za 2022 Dane za 2021
Liczba osób w Zarządzie 5 5 6
Liczba osób w zarządzie organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 1 1 1
Mężczyźni 4 4 5
wiek: poniżej 30 lat 0 0 1
wiek: 30–50 lat 2 2 3
wiek: ponad 50 lat 3 3 2
Liczba osób w Radzie Nadzorczej 6 8 9
Liczba osób w Radzie Nadzorczej organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 2 2 2
Mężczyźni 4 6 7
wiek: poniżej 30 lat 0 0 0
wiek: 30–50 lat 2 3 4
wiek: ponad 50 lat 4 5 5
Liczba pracowników ogółem 1 139 818 701
Liczba pracowników w każdej z następujących kategorii
Kobiety 650 406 356
Mężczyźni 489 412 345
wiek: poniżej 30 lat 100 66 68
wiek: 30–50 lat 862 647 548
wiek: ponad 50 lat 177 105 85
Odsetek osób w Zarządzie organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 20% 20% 16,7%
Mężczyźni 80% 80% 83,3%
wiek: poniżej 30 lat 0% 0% 16,7%
wiek: 30–50 lat 40% 40% 50%
wiek: ponad 50 lat 60% 60% 33,3%
Odsetek osób w Radzie Nadzorczej organizacji w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 33,3% 25% 22,2%
Mężczyźni 66,7% 75% 77,8%
wiek: poniżej 30 lat 0,0% 0% 0%
wiek: 30–50 lat 33,3% 37,5% 44,4%
wiek: ponad 50 lat 66,7% 62,5% 55,6%
Odsetek pracowników w każdej z następujących kategorii:
Kobiety 57,1% 49,6% 50,8%
Mężczyźni 42,9% 50,4% 49,2%
wiek: poniżej 30 lat 8,8% 8,1% 9,7%
wiek: 30–50 lat 75,7% 79,1% 78,2%
wiek: ponad 50 lat 15,5% 12,8% 12,1%

Łączna liczba pracowników w podziale na płeć w GK PGE

Łączna liczba pracowników w podziale na płeć w PGE SA

Polityka różnorodności

Jednym z przejawów stosowania kluczowych wartości PGE jest tworzenie środowiska pracy otwartego na różnych punktach widzenia, różnorododności sposobów myślenia oraz współpracy i szacunku. Polityka Różnorodności, która definiuje zasady przestrzegane w Grupie Kapitałowej PGE została opracowana w 2022 roku, a jej postanowienia realizowane są w działalności operacyjnej. 

Zgodnie z polityką Grupy PGE, różnorodność może się przejawiać w wielu obszarach i wynikać z odmiennych źródeł, zarówno biologicznych, jak i społecznych. Wymiarami różnorodności mogą być w szczególności: rasa, narodowość, pochodzenie etniczne, płeć, wiek, stan zdrowia (w tym niepełnosprawność), religia bądź duchowość, kultura, przekonania polityczne, wykształcenie, miejsce zamieszkania, miejsce pochodzenia, stan rodzinny, status społeczno-ekonomiczny, zdolności, poglądy, osobowość, wiedza, tożsamość płciowa, staż pracy, stanowisko, przypisanie organizacyjne, przynależność do organizacji społecznych, zawodowych lub związkowych, forma zatrudnienia czy doświadczenie.

Celem polityki różnorodności jest tworzenie środowiska pracy otwartego na różne punkty widzenia, wielokulturowość i różnorodność sposobów myślenia, a także opartego na współpracy, wzajemnym wspieraniu się, okazywaniu szacunku oraz zapewnieniu sprawiedliwego i równego traktowania, szczególnie w obszarach:

  • rekrutacji, selekcji i zatrudnienia,
  • dostępu do rozwoju zawodowego,
  • tworzenia miejsca pracy wolnego od mobbingu, dyskryminacji
  • i innych niewłaściwych zachowań, które są sprzeczne z Kodeksem Etyki, ale nie wyczerpują znamion mobbingu lub dyskryminacji,
  • praktyk i staży,
  • wynagradzania i wartościowania stanowisk,
  • awansów pionowych i poziomych,
  • oceny pracowniczej,
  • rozwiązywania problemów i konfliktów.

Grupa PGE zatrudnia różnorodnych ludzi i pracuje dla szerokiej gamy klientów. Buduje kulturę integracyjną, która szanuje i maksymalizuje wkład wszystkich pracowników. Takie podejśćie umożliwia wymianę wiedzy, poglądów oraz perspektyw, rozwój talentów i uzupełnianie kompetencji, co prowadzi do efektywnej synergii wszystkich obszarów współpracy.

Polityka różnorodności określa także sposoby monitorowania działań podejmowanych w celu jej realizacji.

Identyfikacja luk w wynagrodzeniach pozwala na podejmowanie inicjatyw mających na celu ich minimalizację. Grupa PGE przy podejmowaniu decyzji płacowych nie uwzględnia płci pracownika, a jedynie jego umiejętności i kwalifikacje do stawianych przed pracownikiem zadań. 

Szczegółowe warunki zatrudnienia i wynagrodzenia ustalane są według przepisów obowiązujących u poszczególnych pracodawców Grupy Kapitałowej PGE i powszechnie obowiązującego prawa pracy oraz zgodnie z systemem prawa (w tym z przewidzianą w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej wolnością wyboru wykonywania zawodu i miejsca pracy czy z przepisami dotyczącymi zatrudniania młodocianych).

Zasady te wskazują na najwyższe standardy zarządzania kapitałem ludzkim w całej Grupie Kapitałowej.

Dotyczą one między innymi kwestii ujednolicenia zasad wynagradzania w odniesieniu do potrzeb biznesowych poszczególnych segmentów i obszarów, a także monitorowania konkurencyjności wynagrodzeń całkowitych w odniesieniu do rynku zewnętrznego i benchmarków wewnętrznych, z dbałością o jego powiązanie z wynikami indywidualnymi, zespołowymi i całej Grupy Kapitałowej PGE. Tworzone są tabele wynagrodzeń zakładające wartość referencyjną oraz przedział wynagrodzeń minimum i maksimum z poszanowaniem prawa, w tym w szczególności do płacy minimalnej.

W 2023 roku spółki podejmowały działania wspierajace realizację Polityki Różnorodności, dostosowując je do specyfiki biznesowej spółki, bieżących potrzeb, skali i sposobu prowadzenia działalności operacyjnej, a także uwarunkowań lokalnych. W PGE S.A. zamontowano windę dla wózków inwalidzkich i tak jak w innych spółkach podjęto działania w celu pozyskania i zatrudnienia osób niepełnosprawnych. 

W części spółek dokonano przeglądu i uzgodnień regulacji wewnętrznych źródeł prawa pracy, przy zmianach uwzględniając również zmiany w przepisach dotyczących równego traktowania i dyskryminacji. W PGE Systemy rozbudowano komunikację dotyczącą różnorodności poprzez utworzenie specjalnej zakładki w intranecie oraz uwzględnienie kwestii różnorodności w programie adaptacji nowych pracowników.

W PGE S.A.,PGE Systemy, PGE Baltica i PGE Obrót funkcjonuje platforma wsparcia zdrowia psychicznego, która umożliwia konsultacje, psychoterapię czy psychoedukację zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin, również w zakresie neuroatypowości.

Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i innym niewłaściwym zachowaniom

Grupa Kapitałowa PGE dąży do tego, aby środowisko pracy było wolne od wszelkich form dyskryminacji i mobbingu. W tym celu opracowano i przyjęto jednolity standard w podejściu do działań antymobbingowych i antydyskryminacyjnych. Poprzez wdrożenie procedury przeciwdziałania mobbingowi określone zostały odpowiedzialności wszystkich grup pracowników począwszy od Członków zarządów, przez kadrę menedżerską, pracowników oraz przedstawicieli strony społecznej.

Kluczowym celem wdrożenia procedury jest zapobieganie wystąpieniu jakichkolwiek form dyskryminacji poprzez uświadamianie problemu i skutków wystąpienia działań niepożądanych poprzez:

  • odpowiedzialność kadry zarządzającej za przeciwdziałanie zjawiskom niepożądanym,
  • kształtowanie właściwych zasad współpracy, wzajemnej pomocy oraz poszanowania innych.

Pracodawcy Grupy PGE cyklicznie przeprowadzają obowiązkowe szkolenia zapobiegawcze. Procedura przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji kieruje również jasny przekaz do wszystkich pracowników o oczekiwanych postawach i zachowaniach względem zjawisk niepożądanych.

Ma ona na celu:

Budowanie kultury organizacyjnej nastawionej na bezpieczne środowisko pracy

Wspieranie pracowników
w sytuacjach wystąpienia działania niepożądanego

Budowanie lepszej atmosfery pracy opartej na współpracy
i zaangażowaniu

Wzmocnienie wartości zgodnych z Kodeksem Grupy

Procedura opisuje schemat postępowania w przypadku zaistnienia zdarzenia niepożądanego w postaci mobbingu i/lub dyskryminacji w Grupie Kapitałowej PGE. 

Raportowanie i sposób współpracy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w Grupie Kapitałowej PGE określają obowiązujące od 2021 roku Wytyczne w zakresie Współpracy Pracodawców w Grupie Kapitałowej PGE w związku z Niewłaściwymi Zachowaniami. Jest to dokument wewnętrzny, zawierający rozwiązania organizacyjne.

W 2023 roku przygotowano i przeprowadzono również nowe szkolenia z obszaru mobbingu i dyskryminacji, zarówno prowadzone przez adwokatów, trenerów wewnętrznych, jak i w formule kursu e-learning.

System zarządzania BHP

Bezpieczeństwo i zdrowie osób pracujących na rzecz Grupy Kapitałowej PGE należą do priorytetów całej organizacji.

Formalnym tego potwierdzeniem jest Polityka BHP, która została uchwalona przez Zarząd PGE S.A. w 2020 roku. Określa ona ramy do działania i ustalania celów organizacji dotyczących zarządzania BHP
i uznaje obszar BHP za kluczową wartość dla rozwoju organizacji. Określa także długoterminowe przedsięwzięcia strategiczne dotyczące BHP oraz podstawowe zasady ich realizacji.

Polityka BHP została opracowana we współpracy z przedstawicielami wszystkich segmentów biznesowych i była skonsultowana z całą Grupą Kapitałową PGE. Uwagi i spostrzeżenia do jej projektu od przedstawicieli z poszczególnych spółek zależnych, ale również od strony społecznej, wpłynęły korzystnie na jej ostateczny kształt. 

Polityka BHP obejmuje swoim zakresem wszystkie spółki Grupy Kapitałowej PGE. Jest ona przyjmowana wprost lub na jej podstawie są przyjmowane deklaracje zarządów w sprawie Polityki BHP, które uwzględnią specyfikę pracy w poszczególnych spółkach. Polityka BHP dla Grupy PGE odzwierciedla wymagania normy dla Systemów Zarządzania BHP ISO 45001 i wytyczne ujęte w Kodeksie Pracy. 

W 2023 miało miejsce seminarium strategiczne BHP przy udziale przedstawicieli wszystkich segmentów Grupy Kapitałowej PGE. Na bazie tych wniosków rozpoczęto prace nad aktualizacją Polityki BHP Grupy Kapitałowej PGE.

Sytuacja BHP w Grupie PGE jest omawiana na posiedzeniach Zarządu oraz Rady Nadzorczej PGE S.A. Dla najwyższego kierownictwa spółek zależnych Grupy PGE wdrożono proaktywne i reaktywne cele BHP. W Grupie Kapitałowej PGE wdrożono proces: „Zarządzanie BHP”, którego celem jest zapewnienie i utrzymanie wysokiego standardu warunków pracy oraz ochrony zdrowia i życia pracowników, wykonawców i gości przebywających na terenie biur i zakładów. 

Zarządzane BHP w spółkach Grupy PGE i szczegółowe rozwiązania są osadzone na szczeblu lokalnym w ramach działań poszczególnych pracodawców. Najlepsze praktyki są powielane. W celu zapewnienia wymiany doświadczeń i wzajemnej nauki wdrożono narzędzie informatyczne służące do zbierania informacji na temat incydentów BHP w całej Grupie Kapitałowej PGE, w tym wypadków przy pracy i zdarzeń o wysokim potencjale potencjalnie wypadkowym. Zdobyta w ten sposób wiedza jest kapitalizowana w postaci dodatkowych działań w obszarze BHP, które są podejmowane w Grupie Kapitałowej w sposób planowy, za pomocą Ramowego Planu Poprawy BHP, bądź doraźny, w formie alertów do organizacji, przekazywanych w celu podjęcia wyprzedzających działań w pozostałych lokalizacjach.

Obszary, które obejmował Ramowy Plan Poprawy BHP dla spółek Grupy Kapitałowej PGE w 2023 roku

Widoczne przywództwo w terenie

wdrożenie lokalnej regulacji (wewnętrzny akt normatywny), albo zaktualizowanie istniejącej, tak aby sformalizować obowiązek realizacji regularnych wizyt przedstawicieli najwyższego kierownictwa w miejscach wykonywania prac przez przyporządkowanych w strukturze pracowników. Celem wizyt jest pozyskiwanie naocznej wiedzy
w zakresie warunków pracy oraz wzmacnianie pozytywnych zachowań.

Wymagania dla maszyn

przeprowadzenie dodatkowych kontroli maszyn pod kątem spełniania wymagań Rozporządzenia w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn lub Rozporządzenia w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy

Współpraca BHP z wykonawcami

wdrożenie lokalnej regulacji (wewnętrzny akt normatywny) albo zaktualizowanie istniejącej, tak aby sformalizować i uregulować obowiązki związane z sytuacją, gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, wynikające z Art. 208 Kodeksu Pracy, m.in. ustalenie sposobu wyznaczania koordynatora, dostarczanie informacji o zagrożeniach, itp.

Poprawa BHP podczas prac na wysokości

przeprowadzenie dodatkowych szczegółowych kontroli prac na wysokości, w szczególności związanych z montażem, demontażem i eksploatacją rusztowań oraz w przy użyciu środków ochrony indywidualnej, chroniących przed upadkiem na wysokości. Podjęcie działań minimalizujących ryzyko w przypadku zidentyfikowania niebezpieczeństwa. Przeprowadzenie kampanii informacyjnych w tym zakresie.

Ograniczenie zagrożeń związanych z upadkiem czynnika materialnego z wysokości

przeprowadzenie szczegółowej kontroli stanowisk pracy i miejsc pracy w celu identyfikacji miejsc i procesów pracy stwarzających zagrożenie upadkiem czynnika materialnego z wysokości. Przeprowadzenie kampanii informacyjnych w tym zakresie.

Poszczególni pracodawcy przygotowują lokalne plany poprawy BHP na bazie planu ramowego. Łącznie 20 spółek, do których były przypisane zadania w Ramowym Planie Poprawy BHP, zrealizowały lokalne plany BHP za rok 2023 na poziomie 95 proc.

Spółki Grupy Kapitałowej PGE przestrzegają wymagań prawnych w zakresie BHP. Zgodność z wymaganiami jest weryfikowana przez komórki organizacyjne zajmujące się kwestiami audytu, służby BHP, Compliance, itp. 

12 spółek Grupy PGE (PGE GiEK S.A., BESTGUM sp. z o.o., PGE Toruń S.A., PGE Energia Ciepła S.A., RAMB sp. z o.o., ZEW S.A., EC Zielona Góra S.A., PGE Ekoserwis S.A., PGE Energetyka Kolejowa Holding sp. z o.o., PGE Energetyka Kolejowa S.A. – Centrala, PGE Energetyka Kolejowa Obsługa sp. z o.o., PGE Energetyka Kolejowa Centrum Usług Wspólnych sp. z o.o.), w których na 31 grudnia 2023 roku było 24 509 etatów1, co stanowi ok. 56 proc. wszystkich etatów, posiada certyfikowany system zarządzania BHP w oparciu o normę PN-ISO 45001.

Zagadnienia BHP są stałym punktem spotkań najwyższego kierownictwa (np. posiedzeń zarządów, spotkań najwyższego kierownictwa oddziałów).

Zagadnienia obejmują omówienie incydentów BHP, warunków pracy i innych zagadnień w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników oraz wykonawców pracujących na terenie danego zakładu czy spółki.

Oczekiwania wobec zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa ich pracowników ujawnia Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek Grupy Kapitałowej. Od partnerów biznesowych oczekuje się zapewnienia bezpiecznych miejsc pracy, przestrzegania wszystkich właściwych norm oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności – przestrzegania przepisów prawa w zakresie prowadzenia instruktażu stanowiskowego, uwzględniania informacji o warunkach i wymaganiach BHP, zapewnienia odpowiednich środków ochrony oraz realizacji odpowiednich szkoleń BHP.

W 2023 roku PGE Energia Ciepła zorganizowała piątą edycję warsztatów dla wykonawców. Wzięli w nich udział przedstawiciele firm, którzy zapoznali się z wewnętrznymi procedurami Grupy PGE oraz portalami zakupowymi, za pomocą których są prowadzone postępowania przetargowe PGE Energia Ciepła. W ramach spotkania omówiono wymagania BHP dla wykonawców w spółkach segmentu Ciepłownictwo. Przedstawiono najczęstsze nieprawidłowości BHP popełniane przez pracowników wykonawców, zidentyfikowane podczas inspekcji realizowanych przez pracowników spółki oraz wskazano, jak prawidłowo dane prace powinny być realizowane.

  1. Etaty wszystkie ↩︎

Ocena ryzyka zawodowego

Fundamentem zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w spółkach Grupy Kapitałowej PGE jest ocena ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy. Proces ten jest dostosowany do zagrożeń i specyfiki pracy poszczególnych spółek. Dla wszystkich stanowisk pracy jest zapewniona udokumentowana ocena ryzyka zawodowego.

W zależności od potrzeb i przyjętych praktyk w różnych spółkach stosuje się różne metody oceny ryzyka zawodowego: 

  • Risk score, 
  • PN 18002, 
  • Ocena ryzyka chemicznego, 
  • OWAS, 
  • KIM1, 
  • KIM2, 
  • skala 5-stopniowa
  • JSA.

Dla zapewnienia jak najdokładniejszych rezultatów, w procesie identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka zawodowego uczestniczy, w zależności od lokalizacji, służba BHP, przełożeni pracowników pracujących na ocenianym stanowisku pracy i często również sami pracownicy, społeczni inspektorzy pracy, inni eksperci właściwi dla danego ryzyka, członkowie komisji BHP, itp. 

Stosowane w spółkach i oddziałach urządzenia energetyczne posiadają instrukcje eksploatacji zawierające, m.in. informacje w zakresie identyfikacji zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego związanych z eksploatacją danego urządzenia energetycznego lub grupy urządzeń oraz zasady postępowania pozwalające na eliminację podanych zagrożeń. Tam, gdzie jest to wymagane w instrukcjach stanowiskowych i innych instrukcjach opisujących bezpieczny sposób wykonania prac, określa się czynności, które należy wykonać przed rozpoczęciem danej pracy, zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania pracy, czynności do wykonania po jej zakończeniu oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia pracowników. W elektrociepłowniach dodatkowo w ramach systemu poleceń i zezwoleń na pracę przeprowadza się ocenę ryzyka dla zadań, w 2023 przeprowadzono ponad 25 tyś. takich analiz.

Troska o zdrowie pracowników

Grupa PGE dużą wagę przywiązuje do rozwijania inicjatyw związanych z poprawą samopoczucia i zdrowia zatrudnionych. Pracownicy Grupy PGE mają zagwarantowaną prywatną opiekę medyczną, w ramach której prowadzona jest również medycyna pracy. W ramach pakietów medycznych mają możliwość wykonywania badań wstępnych, kontrolnych, jak również okresowych. W PGE szanuje się prawo pracowników do prywatności, dlatego informacje o stanie zdrowia nie są wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji kadrowo-zawodowych.

Kluczowym projektem obejmującym profilaktykę zdrowia fizycznego i psychicznego w PGE S.A. jest projekt „Akcja regeneracja”, który ma na celu dbanie o dobrostan pracowników.

Pracownicy mogą skorzystać z bezpłatnych badań, webinarów
z psychologami, dietetykami czy lekarzami.

We współpracy z poradnią internetową Mental Benefits udostępniona została platforma wsparcia psychologicznego, z której mogą korzystać pracownicy PGE S.A., PGE Baltica i PGE Systemy. Pozwala ona samodzielnie umówić się na bezpłatne konsultacje online ze specjalistami oferującymi wsparcie psychologiczno-terapeutyczne (psychologami, psychoterapeutami, terapeutami uzależnień, psychotraumatologami, ekspertami z zakresu wsparcia rodziców i wsparcia biznesu, psychodietetykami). Każdy pracownik po zalogowaniu ma również dostęp do materiałów oraz nagrań promujących zdrowie psychiczne i wellbeing. Podobne narzędzie od czerwca 2023 roku dostępne jest także dla pracowników PGE Obrót. Tego rodzaju wsparcie dla pracowników spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem i niesie realną pomoc osobom jej potrzebującym, czego dowodem jest liczba zarezerwowanych przez pracowników konsultacji i ich liczny udział w webinariach wprowadzających.

Centrum Wiedzy i Rozwoju Grupy PGE

Centrum Wiedzy i Rozwoju (CWiR) jest wyodrębnioną w 2022 roku częścią Departamentu Zarządzania Kapitałem Ludzkim i Kulturą Organizacji, mającą na celu realizację działań rozwojowych i bieżące doradztwo pracownikom (także menedżerom) w zakresie kwestii związanych z rozwojem, zaangażowaniem czy doświadczeniami pracowników. Realizuje na co dzień szkolenia oraz rekrutacje, a także odpowiada za projektowanie i realizację incjatyw z obszaru HR.

Główne zadania Centrum Wiedzy i Rozwoju:

Prowadzenie procesów rekrutacyjnych

Organizacja i prowadzenie szkoleń i innych działań rozwojowych (coaching, sesje rozwojowe 1:1)

Realizacja szkoleń otwartych, konferencji, studiów oraz zdobywanie przez pracowników kwalifikacji zawodowych

Współpraca ze szkołami, uczelniami i innymi instytucjami

Zapewnienie elastycznych możliwości rozwoju kompetencji, wdrażanie formy digital learning (szkolenia
e-learning, podcasty, webinaria)

Doradztwo w zakresie rozwoju, rekrutacji i projektów z obszaru ZKL na rzecz poszczególnych pracodawców

Prowadzenie procesów mediacji pracowniczych

Współpraca z dostawcami usług HR

Nieeskalujące konflikty

Konflikty w organizacji są zjawiskiem powszechnym, ale nierozwiązane stanowią poważny problem i mają wpływ na funkcjonowanie oraz wizerunek całej organizacji. W przypadku sporów kluczowa jest szybka reakcja. Narastający konflikt przekłada się na stres i zaburza skuteczną komunikację interpersonalną, tym samym obniżając jakość pracy.

Grupa PGE chce wzmacniać ideę dialogu społecznego oraz rozwiązywać trudne sytuacje, które wystąpiły lub wystąpią. Dzięki specjalistycznie przygotowanym mediatorom wewnętrznym stworzony został system mediacji wewnątrz organizacji. 

Postępowanie mediacyjne wewnątrz organizacji jest przeznaczone dla każdego, kto chce rozwiązać trudną sytuację w sposób polubowny, kończąc konflikt, aby pracować w atmosferze szacunku oraz z poszanowaniem drugiej osoby. Mediacja powinna być podjęta w każdej sprawie, w której obie strony wyrażą zgodę na uczestniczenie w niej – z wyłączeniem spraw, które rozpatrywane są zgodnie z procedurami przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i niewłaściwym zachowaniom oraz tych noszących znamiona przestępstwa, które powinny zostać zgłoszone organom ścigania. 

W Grupie PGE dąży się do tego, aby mediacja była podstawowym, formalnym sposobem rozwiązywania konfliktów w relacjach pracownik – bezpośredni przełożony, pracownik – pracownik oraz pracownik – pracodawca.

Dialog z pracownikami – badanie opinii pracowników oraz profil lidera

W Grupie PGE dialog z pracownikami jest elementem budowania zaangażowania pracowników. Rozwiązania budujące kulturę organizacyjną firmy i poprawiające dobre samopoczucie pracowników wprowadzane są na podstawie ich opinii i zdiagnozowanych potrzeb. Narzędziami takiego dialogu jest między innymi „Badanie Opinii Pracowników” oraz badanie kompetencji przywódczych menedżerów: „Profil Lidera”. PGE dzięki cyklicznym działaniom pozyskuje opinie od dużej liczby pracowników.

W związku z bardzo pozytywnym odbiorem Badania Opinii Pracowników (BOP) organizowanego w spółkach PGE S.A.,PGE Systemy, PGE Energia Ciepła, PGE Baltica oraz dostrzeganymi korzyściami, kolejne spółki zadeklarowały chęć włączenia się w tę inicjatywę. Do kolejnej edycji w 2024 roku dołączy PGE Obrót.

Frekwencja, jaką badanie osiągnęło w 2023 roku to:

92 %

wypełnionych ankiet w PGE S.A. i PGE Systemy

79 %

wypełnionych ankiet w PGE Baltica

92 %

wyniosła frekwencja w PGE Energia Ciepła w spółkach i oddziałach PGE EC, które realizowały badanie po raz szesnasty oraz 82 proc. we wszystkich oddziałach i spółkach zależnych PGE EC

Rok 2023 był rokiem doskonalenia organizacji w oparciu o wyniki BOP 2022. W PGE S.A. po ostatniej edycji badania, w ramach usprawnień dla wszystkich pracowników, została wdrożona między innymi platforma wsparcia psychologicznego Mental Benefit. Również poszczególne departamenty opracowały własne działania odpowiadające zidentyfikowanym potrzebom we własnym obszarze. W ramach grup projektowych chętni pracownicy na poziomie całej organizacji pracowali nad trzema wybranymi wskaźnikami (samopoczucie w pracy, biznes i przywództwo, współpraca). Efektem tego będą konkretne działania, które zostały zaakceptowane przez Zarząd i zostaną zrealizowane sukcesywnie w 2024 roku.

W PGE Systemy zdiagnozowane zostały trzy główne obszary do poprawy: przywództwo i biznes, samopoczucie w pracy oraz rozwój. Na tej podstawie zostały wprowadzone działania doskonalące: 

  • w zakresie przywództwa i biznesu:
    • wprowadzenie cyklicznych spotkań z zarządem 
    • wprowadzenie badania kompetencji przywódczych menedżerów –„Profil Lidera” 
    • wprowadzenie cyklu spotkań „Zarządzanie przy kawie”, podczas których menedżerowie dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z zarządzaniem zespołem 
  • w zakresie samopoczucia w pracy: 
    • wdrożenie platformy do poprawy zdrowia psychicznego 
    • szkolenia z zakresu motywacji do pracy 
    • poprawa kultury komunikacji – wprowadzenie Newslettera HR
  • w zakresie rozwoju: 
    • uruchomienie szerokiej oferty szkoleń miękkich 
    • uruchomienie dedykowanych programów szkoleniowych 
    • uruchomienie platformy do nauki języków obcych 
    • uruchomienie platformy e-learningowej Udemy Business 
    • uruchomienie szkoleń językowych 
    • poszerzenie oferty szkoleniowej o rynek energii, moc przewodzenia, prowadź z energią, sieć rozwoju

W 2023 roku badanie kompetencji przywódczych menedżerów: „Profil Lidera” zostało przeprowadzone po raz kolejny w wybranych spółkach. Obszary, które były ocenianie przez podległych menedżerom pracowników to: komunikacja, budowanie relacji, motywowanie i budowanie zaangażowania, rozwijanie pracowników i osiąganie wyników. Pozyskane informacje posłużyły do dalszego rozwoju umiejętności zarządzania zespołami wśród kadry kierowniczej spółki. Menadżerowie otrzymali indywidualne raporty z informacją zwrotną o poziomie kompetencji kierowniczych a także obliczony został wskaźnik przywództwa, czyli czyli średni procent odpowiedzi pozytywnych udzielonych na wszystkie pytania.

81 %

wyniosła frekwencja wyniosła w PGE S.A., a wskaźnik przywództwa: 92 proc.

69 %

wyniosła frekwencja wyniosła w PGE Baltica, a wskaźnik przywództwa: 91 proc.

68 %

wyniosła frekwencja wyniosła w PGE Systemy, a wskaźnik przywództwa: 92 proc.

W ramach otwartości i prowadzenia rozmów z pracownikami organizowane są również cykliczne spotkania pracodawcy z przedstawicielami organizacji związkowych oraz rady pracowników, które mają na celu wymianę informacji o bieżącej działalności oraz stanowią przestrzeń do dyskusji o sytuacji pracodawcy i potrzebach pracowników.

W PGE Energetyka Kolejowa rokrocznie przeprowadzane jest badanie zaangażowania pracowników. W 2023 roku odbyło się ono w formie internetowego badania ankietowego na przełomie listopada i grudnia. Frekwencja w badaniu wyniosła 94 proc., a wskaźnik zaangażowania wzrósł względem badania z poprzedniego roku aż o 10 punktów procentowych (p.p.) i wyniósł 79 proc. Wynik ten jest o 26 punkty procentowe wyższy od średniej w Polsce.

Najwyżej ocenionymi obszarami są:

Współpraca

86 proc. pozytywnych wskazań (6 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku)

Przestrzeganie wartości

86 proc. pozytywnych wskazań (6 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku)

Równowaga praca-życie

85 proc. pozytywnych wskazań (5 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku)

Kierownictwo

83 proc. (5 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku)

Komunikacja wewnętrzna

W 2023 roku Grupa PGE kontynuowała rozwijanie narzędzi ułatwiających sprawne i efektywne dotarcie z informacjami do pracowników na różnych stanowiskach. Ważne dla rozwoju wewnętrznych form komunikacji było wdrożenie m.in. we współpracy z obszarem ICT narzędzi O365, dzięki którym w większości spółek Grupy pracownikom udostępnione zostały programy i aplikacje, tworzące jeszcze bardziej nowoczesne środowisko pracy.

Komunikacja wewnętrzna w liczbach (stan na 31.12.2023 roku)

2023 rok to blisko 890 artykułów opublikowanych w Intranetowym Portalu Korporacyjnym oraz dalszy rozwój kanałów komunikacji wewnętrznej.

254 artykuły

z GK PGE

483 artykułów

ze spółek

109 artykułów

z działu Sport i Kultura

10 artykułów

z działu Compliance

33 artykuły

z działu IT

48 wydań

newslettera

Aplikacja mobilna „Pod Parasolem”

dostępna na telefonach służbowych
i prywatnych podparasolem.gkpge.pl

10 wydań online

magazynu pracowniczego
„Pod Parasolem”, w sumie ok. 400 stron

101 materiałów

w PGE TV

W ubiegłym roku w intranecie Grupy PGE (IPK) opublikowano łącznie 890 artykułów. Na skrzynki służbowe pracowników trafiło 48 wydań newslettera. Ukazało się także 10 wydań online magazynu pracowniczego „Pod Parasolem”, który jest dostępny w intranecie oraz w aplikacji mobilnej – na dowolnym telefonie z dostępem do internetu. Dzięki temu firmowy magazyn Grupy PGE dociera do szerokiego grona pracowników, zwłaszcza tych, którzy nie pracują na stanowiskach biurowych. Promujemy wśród pracowników zasady prostej polszczyzny oraz komunikowania się w sposób jasny i zrozumiały – został stworzony poświęcony tej tematyce e-learning dedykowany wszystkim pracownikom, którzy chcą, by ich komunikaty były jeszcze lepiej rozumiane przez odbiorców.

Szczególną formą komunikacji wewnętrznej są bezpośrednie spotkania zarządów z pracownikami m.in. z okazji Dnia Energetyka. Są one okazją do wręczenia odznaczeń zasłużonym pracownikom, podsumowań i przedstawienia strategicznych planów na przyszłość.

W Grupie PGE ważne jest prowadzenie otwartego i transparentnego dialogu z pracownikami, który przekłada się na wzmocnienie tożsamości i identyfikacji z organizacją oraz propagowanie wartości firmy zgodnych z Kodeksem etyki GK PGE.

Cel ten jest realizowany poprzez ankiety online oraz specjalne skrzynki mailowe, na które pracownicy mogą przesyłać pytania związane ze sprawami kadrowymi czy strategią firmy i realizowanymi projektami. Uruchomiona została też specjalna infolinia dedykowana sprawom kadrowym.

Pozyskiwanie informacji zwrotnej od pracowników to istotny element komunikacji wewnętrznej w całej organizacji. Obszar komunikacji wewnętrznej jest także uwzględniony w corocznym Badaniu Opinii Pracowników, które prowadzone jest przez niezależną firmę badawczą pod nadzorem komórki ds. zarządzania kapitałem ludzkim w PGE S.A. Chętni mogą się także dzielić pomysłami i wymieniać spostrzeżeniami na wewnętrznych blogach, których tematyka skupiona jest wokół ekologii i transformacji branży energetycznej.

W 2023 roku kampania związana ze sponsoringiem kultury pod hasłem „Zapraszamy do bywania” objęła także pracowników Grupy PGE i ich bliskich, którzy dzięki współpracy PGE z instytucjami kultury w całej Polsce mogli uczestniczyć w najciekawszych wydarzeniach kulturalnych w swoich regionach. 

Pracownicy komunikacji wewnętrznej o głównych kierunkach działań rozmawiają podczas cyklicznych spotkań online. Przynajmniej raz w roku przedstawiciele obszaru komunikacji ze wszystkich spółek Grupy PGE, spotykają się osobiście, by uzgodnić najważniejsze cele do realizacji, a także podsumować dotychczasowe inicjatywy i ich efektywność.

Współpraca ze związkami zawodowymi

U Pracodawców Grupy PGE – według stanu na 31 grudnia 2023 roku – działają łącznie 152 różne organizacje związkowe. W 2023 roku liczba organizacji związkowych zwiększyła się znacząco w wyniku nabycia przez PGE S.A. holdingu PKP Energetyka (obecnie PGE Energetyka Kolejowa). Natomiast w samym Centrum Korporacyjnym działają niezmiennie dwa związki zawodowe – Organizacja Międzyzakładowa nr 2987 NSZZ „Solidarność” oraz Międzyzakładowa Organizacja Związkowa Pracowników Grupy Kapitałowej PGE. 

Według stanu na 31 grudnia 2023 roku w organizacjach związkowych działających u pracodawców Grupy PGE zrzeszonych było blisko 29 500 pracowników. Uzwiązkowienie w Grupie Kapitałowej PGE wynosi 67,7 proc.

Współpracę ze związkami zawodowymi od 1 stycznia 2016 roku reguluje procedura ogólna: „Korporacyjne Zasady Relacji Społecznych w Grupie Kapitałowej PGE”. Centrum Korporacyjne, spółki i pracodawcy są zobowiązani do budowania relacji społecznych, nie tylko zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i obowiązującymi aktami wewnętrznego zbiorowego prawa pracy, lecz także zgodnie z tą procedurą. Dokument określa zasady oraz model prowadzenia dialogu społecznego między Centrum Korporacyjnym, spółkami, pracodawcami a partnerami społecznymi. Jego głównym celem jest zapewnienie spokoju społecznego i realizowanie strategii Grupy poprzez określanie, koordynowanie oraz nadzór nad obszarem dialogu społecznego na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej.

Dzięki wprowadzeniu jednolitych zasad w obszarze dialogu społecznego usystematyzowano m.in. proces raportowania, dzięki czemu Centrum Korporacyjne dysponuje aktualnymi danymi, pozwalającymi na bieżącą diagnozę sytuacji społecznej i mitygację potencjalnych ryzyk.

Schemat współpracy ze związkami zawodowymi

Pracodawca / Oddział

dialog społeczny prowadzony jest na bieżąco przez pracodawców
z organizacjami związkowymi

Spółka kluczowa

dialog społeczny prowadzony jest przez zarządy spółek ze związkami zawodowymi zrzeszonymi w ramach rad lub komitetów

Centrum korporacyjne

dialog społeczny prowadzony jest przez Zarząd PGE S.A., przy udziale prezesów poszczególnych spółek,
z przedstawicielami związków zawodowych z Grupy PGE

Podstawowym poziomem współpracy partnerów społecznych, zgodnie z Ustawą o związkach zawodowych, jest oddział lub spółka – pracodawca. To właśnie tam realizowane są najbliższe pracownikom procesy m.in. bezpieczeństwo i higiena pracy, sprawy socjalne, kształtujące ich warunki pracy i płacy.

Kolejnym szczeblem współdziałania jest ponadzakładowe forum poszczególnych segmentów (spółek z Grupy PGE), gdzie omawiane są tematy wspólne dla wszystkich pracodawców. Dialog społeczny na tym poziomie odbywa się pomiędzy zarządami spółek a platformami związkowymi, które zrzeszają działające w poszczególnych zakładach pracy w segmencie związki zawodowe, mające zbieżne interesy branżowe. Zasady współpracy w tym przypadku zwykle uregulowane są w dedykowanym porozumieniu lub umowie o współpracy między stroną społeczną, zarządami spółek oraz pracodawcami.

W sprawach strategicznych i istotnych dla całej Grupy PGE dialog społeczny prowadzony jest na poziomie Centrum Korporacyjnego pomiędzy Zarządem PGE S.A. i reprezentantami strony społecznej.

W relacjach ze związkami zawodowymi dominuje zasada dialogu zakładowego, a rozmowy przenoszone są na wyższy szczebel w przypadku, gdy próby osiągnięcia porozumienia na poziomie pracodawcy lub spółek nie przynoszą rezultatów.

PGE S.A. oraz niektórzy pracodawcy z Grupy PGE są także uczestnikami branżowego dialogu społecznego, który prowadzony jest m.in. na forum zespołów trójstronnych (Trójstronny Zespół ds. Branży Węgla Brunatnego oraz Zespół Trójstronny ds. Branży Energetycznej).

Najważniejsze aspekty dialogu społecznego w Grupie PGE w 2023 roku

Rekrutacje i adaptacja w obszarze OZE

Transformacja energetyczna Grupy PGE zgodnie z założeniami strategii biznesowej to nowe inwestycje, nowe technologie wytwarzania energii elektrycznej, ale też wzrost zapotrzebowania na nowe kompetencje i kwalifikacje zawodowe pracowników.

Sektor morskiej energetyki wiatrowej w Polsce to zupełnie nowa gałąź energetyki, której rozwinięcie wymaga ogromnego zaangażowania, konkretnej perspektywy strategicznej i, co najważniejsze – nowej wiedzy i umiejętności.

PGE Baltica jest spółką w Grupie PGE odpowiedzialną za rozwój morskich inwestycji wiatrowych. Pełni funkcję centrum kompetencyjnego i ma przed sobą duże wyzwanie związane z realizacją morskich inwestycji, będących podstawą transformacji energetycznej w Polsce, dlatego na proces pozyskiwania, adaptacji i rozwoju pracowników spółka zwraca szczególną uwagę. Proces rekrutacyjny realizowany jest w transparentny sposób z zachowaniem najwyższych standardów i przy wykorzystaniu narzędzi, które umożliwiają dobór metody najbardziej dopasowanej do aktualnej potrzeby spółki np. Assesment center, testy wiedzy. Spółka korzysta również z pomocy headhunterów.

W PGE Energia Odnawialna również zrealizowano kilkadziesiąt procesów rekrutacyjnych, zarówno odtworzeniowych, jak i rekrutacji na nowe stanowiska w związku z:

  • budową i rozwojem kompetencji w Departamencie Inwestycji OZE, który odpowiada za rozwój nowych projektów fotowoltaicznych, a w przyszłości, po złagodzeniu ustawy odległościowej, również wiatrowych.
  • objęciem serwisem własnym kolejnych farm wiatrowych (FW) oraz PV. Posiadanie własnego serwisu uniezależniło spółkę od usług firm zewnętrznych. Dodatkowo, przyjęty model serwisu jest tańszy niż korzystanie z firm zewnętrznych.

W przypadku rekrutacji pracowników do serwisu własnego i , spółka koncentruje się przede wszystkim na kandydatach spoza branży, którzy mają wykształcenie techniczne i/lub doświadczenie w utrzymaniu ruchu oraz mieszkają w okolicy obiektów. Każda nowo zatrudniona osoba spoza branży wiatrowej w pierwszej kolejności kierowana jest na akredytowane szkolenie GWO Basic Safety Training onshore. Następnie, nowy pracownik kierowany jest na szkolenia, w ramach których zdobywa niezbędne kwalifikacje i uprawnienia realizowane przez SEP (Stowarzyszenie Elektryków Polskich) i UDT (Urząd Dozoru Technicznego), które są niezbędne do bezpiecznej pracy na stanowisku.

Proces transformacji sektora energetycznego

Kierunki kształcenia zawodowego

Jednym z kół zamachowych polskiej transformacji energetycznej jest morska energetyka wiatrowa. Trwają przygotowania do realizacji kilkunastu megaprojektów – budowy morskich farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego. To przedsięwzięcia, których eksploatacja przewidziana jest na kilka dekad, a jednocześnie zupełnie nowe doświadczenie dla polskich firm energetycznych, które mają doświadczenie w wiatrowej energetyce na lądzie lub w dystrybucji energii elektrycznej, a kompetencje w dziedzinie elektrowni wiatrowych na morzu wciąż wymagają rozwoju.

Współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi

Programy dla stażystow

Targi Pracy

W 2023 roku PGE wzięła udział w 5 wydarzeniach z kategorii Targi Pracy:

  • Jako Grupa PGE wystąpilła na organizowanym przez Grupę Pracuj.pl Festiwalu Pracy JOBICON w Warszawie,
  • PGE Baltica uczestniczyła w EDU OFFSHORE WIND w Gdańsku, 
  • PGE Energia Ciepła wzięła udział w JOBICONIE w Krakowie
  • PGE Baltica uczestniczyła w Targach Pracy na Politechnice Gdańskiej.
  • PGE Energetyka Kolejowa brała udział w Inżynierskich Targach Pracy na Politechnice Warszawskiej

Na warszawskich Targach JOBICON stoisko Grupy PGE odwiedziło ponad 4 tys. uczestników i uczestniczek. Rozmowy zaowocowały 80 złożonymi CV w ciągu tygodnia od spotkania. Podczas krakowskiej edycji na pytania o tajniki pracy w ciepłownictwie odpowiadali przedstawiciele PGE Energia Ciepła. W wydarzeniu wzięło udział kilkaset osób, głównie studentów i absolwentów krakowskich uczelni oraz szkół średnich. PGE Baltica wzięła udział w pierwszych edukacyjnych targach kariery EDU Offshore Wind. Gośćmi targów byli przede wszystkim uczniowie szkół średnich z Pomorza, którzy dopiero stoją u progu decyzji związanych ze swoją przyszłością zawodową. Stanowisko odwiedzali jednak także studenci, którzy nie tylko kończą studia, ale mają też za sobą pierwsze doświadczenia z pracy na morzu.