Szukaj

Narzędzia

Następna strona

Prawa człowieka

Poprzednia strona

Dbałość o wysokie standardy

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE

Wartości i najważniejsze zasady postępowania pracowników w codziennej pracy określa Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE. W promowanie i wdrażanie zapisów kodeksu do życia organizacji jest zaangażowany Wiceprezes Zarządu PGE S.A. ds. wsparcia i rozwoju, jako osoba odpowiedzialna po stronie Zarządu za obszar Compliance.

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE promuje uczciwość, zaangażowanie w wykonywanie powierzonych obowiązków, dbanie o jakość, innowacyjność i profesjonalizm, otwartą komunikację, szacunek i współpracę bez względu na zajmowane stanowisko czy różnorodność. Jest fundamentalnym dokumentem w zakresie etyki i zgodności z prawem. Stanowi nadrzędną deklarację i podstawę dla innych regulacji wewnętrznych. Kodeks etyki wprowadza standard relacji wewnątrz spółki oraz pomiędzy PGE i jej interesariuszami w zakresie transparentnego, uczciwego i etycznego działania. Do postępowania według wartości i zasad opisanych w Kodeksie etyki zobowiązani są wszyscy pracownicy i inne osoby, na każdym szczeblu, w każdej sytuacji, w której występują w imieniu spółki. Kodeks stanowi wzorzec postępowania w podejmowanych decyzjach, a także zbiór norm i zachowań. Zwraca on uwagę na zobowiązania w zakresie praw człowieka, m.in. podkreślając otwartość na różnorodność, rozumianą w kategoriach pochodzenia, płci, orientacji seksualnej, kultury, wieku i stanu cywilnego, a także przekonań religijnych, politycznych, czy też przynależności do organizacji społecznych i zawodowych lub nieprzynależności do nich. Kodeks etyki podkreśla, że w Grupie Kapitałowej PGE nie są tolerowane żadne formy dyskryminacji.

Rolą Kodeksu etyki jest wsparcie realizacji celów strategicznych spółki zgodnie z przyjętymi wartościami. Celem stosowania zasad ujętych w kodeksie jest:

  • wypełnianie oczekiwań interesariuszy organizacji w zakresie działania zgodnie z prawem i według najwyższych standardów etycznych, budowanie i pielęgnowanie ich zaufania do organizacji, a także tworzenie środowiska pracy opartego na etycznym zachowaniu i uczciwości,
  • przedstawianie informacji dotyczących wartości oraz praktycznych wskazówek postępowania ułatwiających dokonywanie wyborów i podejmowanie decyzji,
  • promowanie uczciwego działania i wpływu na otoczenie poprzez zadeklarowane oczekiwania wobec dostawców, podwykonawców i partnerów biznesowych w zakresie przestrzegania takich samych standardów dotyczących praworządności i uczciwego działania, wspierając tym samym ochronę praw człowieka w całym łańcuchu dostaw.

Zapewnienie pracownikom i innym osobom świadczącym pracę na rzecz i w imieniu spółek Grupy PGE dostępu do informacji o Kodeksie etyki Grupy Kapitałowej PGE, w tym o zawartych w nim wartościach i wspólnych zasadach – jest istotnym elementem systemu zapewnienia zgodności.

Wartości i zasady Grupy PGE

Wartości Grupy PGE to: Partnerstwo, Rozwój, Odpowiedzialność. Wspólne, kluczowe wartości etyczne zaprezentowane i opisane w Kodeksie etyki, zostały wybrane przez przedstawicieli kadry zarządzającej w 2016 roku, a następnie przyjęte na poziomie najwyższej kadry zarządzającej, wraz z całym Kodeksem etyki, uchwałami zarządów poszczególnych spółek.

Wartości Grupy PGE

Poza wartościami, w Kodeksie etyki opisane zostały – w formie praktycznych zasad – standardy postępowania Grupy PGE, które organizacja deklaruje realizować oraz, których stosowania organizacja oczekuje od wszystkich pracowników i innych osób świadczących pracę na rzecz i w imieniu spółek Grupy PGE.

12 zasad Kodeksu etyki wpisuje się w cztery bloki tematyczne:

  • Nasza firma

    • Dbamy o zrównoważony i bezpieczny rozwój Grupy Kapitałowej PGE
    • Jesteśmy dla naszych klientów
    • Dbamy o klimat oraz środowisko naturalne
  • Uczciwość w naszej firmie

    • Konkurujemy uczciwie
    • Nie tolerujemy korupcji, ani nieuczciwych zachowań
    • Odpowiedzialnie obchodzimy się z informacjami firmowymi
  • Ludzie wokół nas

    • Dbamy o prawa człowieka, w tym o bezpieczne i przyjazne warunki pracy
    • Doskonalimy się i jesteśmy proaktywni, wykazujemy inicjatywę
    • Bezpieczeństwo i zdrowie pracujących dla Grupy PGE są naszym priorytetem
  • Uczciwe relacje zewnętrzne

    • Dbamy o dobre relacje z partnerami biznesowymi
    • Dbamy o dobre relacje ze społecznościami lokalnymi
    • Budujemy zaufanie, rzetelnie informując o naszej działalności

Przełożenie wartości i zasad kodeksu na praktyczny język postaw i zachowań w określonych sytuacjach jest jednym z narzędzi zachowania należytej staranności w zakresie rzeczywistego stosowania w organizacji Kodeksu etyki i pozostałych polityk z obszaru Compliance. Przykłady właściwych zachowań i postaw wprowadzane są systematycznie i konsekwentnie do zapisów regulacji wewnętrznych, szkoleń z obszarów operacyjnych, komunikacji Zarządu i menedżerów z pracownikami czy komunikatów wewnętrznych.

Wśród jakościowych rezultatów wprowadzenia i stosowania Kodeksu etyki jest zwiększanie świadomości pracowników i interesariuszy w zakresie korzyści związanych z uczciwym działaniem oraz zwrócenie uwagi na istotność zagadnień etycznych.

Z przeprowadzonej w grudniu 2022 roku ankiety „Znajomość wartości i zasad Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE”, której wyniki opublikowano w styczniu 2023 roku, widać, że

93 %

pracowników Grupy uważa, że obecne wartości odpowiadają potrzebom organizacji

96 %

pracowników czuje, że wartości i zasady są zgodne z ich osobistym kodeksem etycznym uczciwego działania

>85 %

pracowników uważa, że zasady dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia pracowników są priorytetem Grupy PGE i że w PGE nie toleruje się korupcji ani nieuczciwych zachowań oraz, że najbardziej istotne z punktu widzenia organizacji jest dbanie o zrównoważony i bezpieczny rozwój Grupy Kapitałowej PGE

Przeprowadzenie kolejnego takiego badania planowane jest na początek 2025 roku.