Szukaj

Narzędzia

Następna strona

Przeciwdziałanie korupcji

Poprzednia strona

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE

Prawa człowieka

Kwestie przestrzegania praw człowieka są jedynym z kluczowych zasad działania w Grupie PGE. Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE odwołuje się w tym zakresie do Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz 10 zasad United Nations Global Compact.

PGE jest członkiem United Nations Global Compact – największej na świecie inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych, działającej na rzecz zrównoważonego biznesu i zrzeszającej ponad 24 000 organizacji, które są aktywnie zaangażowane w prace nad globalnym wdrażaniem Dziesięciu Zasad UNGC z obszaru środowiska, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego.

Grupa PGE komunikuje swoje podejście do kwestii dotyczących praw człowieka dostawcom oraz innym partnerom biznesowym, już przed nawiązaniem relacji. Dodatkowo, zgodnie z Polityką antykorupcyjną Grupy Kapitałowej PGE, stosuje się klauzule umowne zobowiązujące Partnerów Biznesowych do przestrzegania co najmniej minimalnych standardów etycznych określonych w Kodeksie Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek Grupy Kapitałowej, przywołując wprost wymóg przestrzegania praw człowieka.

Za kwestie związane z przestrzeganiem praw człowieka w Grupie PGE jest odpowiedzialna najwyższa kadra kierownicza, natomiast za koordynację działań w zakresie organizacyjnym – obszar zarządzania kapitałem ludzkim.

Szkolenia pracowników w zakresie Kodeksu etyki oraz polityk i procedur poszanowania praw człowieka są obowiązkowe i cyklicznie powtarzane dla wszystkich osób w spółkach, w których wdrożony jest system zarządzania zgodnością – Compliance.

Pierwsze szkolenie dla nowych osób w spółkach, głównie w formule on line, odbywa się w ciągu 3 miesięcy od podjęcia pracy lub współpracy ze spółką z Grupy PGE. Omówione są na nim szczegółowo wartości i zasady obowiązujące w Grupie Kapitałowej PGE, prawa człowieka, system zgłaszania nieprawidłowości, jak i pełen zakres ochrony, praw i kanałów zgłaszania dla Sygnalistów. Po jego odbyciu uczestnicy składają oświadczenia potwierdzające zapoznanie się z przekazanymi treściami oraz zobowiązanie do ich przestrzegania.

Ważność szkolenia wynosi 3 lata. Po tym okresie jest ono powtarzane jako szkolenie przypominające. Planowane jest zwiększenie częstotliwości szkoleń z Kodeksu etyki oraz z regulacji antykorupcyjnych i wprowadzenie cyklu rocznego.

W dniu 19 grudnia Zarząd PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia aktualizacji Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE, ustalając datę jego wejścia w życie na dzień 1 lutego 2024 roku (równolegle, analogicznie do opisanych niżej zmian w Kodeksie etyki, tą samą uchwałą zaktualizowano Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek Grupy Kapitałowej PGE). 

Wprowadzenie zmian w treści Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE oraz Kodeksu Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek Grupy Kapitałowej PGE związane jest przede wszystkim z wymogami regulacyjnymi (obowiązującymi i nadchodzącymi) dotyczącymi zagadnień ESG, które mają coraz większy wpływ na ocenę PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. i Grupy Kapitałowej PGE przez otoczenie zewnętrzne i związaną z tym potrzebą:

  • zwrócenia większej uwagi na wpływ naszej działalności na klimat, środowisko i prawa człowieka,
  • zintensyfikowania i zoperacjonalizowania działań PGE S.A. i Grupy Kapitałowej PGE wspierających zrównoważony rozwój Grupy PGE,
  • zwiększenia uważności i zakresu zarządzania łańcuchem wartości, w tym łańcuchem dostaw,
  • aktualizacji informacji na temat, funkcjonującego w Grupie Kapitałowej PGE, systemu zgłaszania oraz wyjaśniania potencjalnych niezgodności.

Wprowadzone zmiany do kodeksów obejmują w szczególności uwzględnienie:

  • Polityki różnorodności, praw człowieka, w tym dziecka i innych polityk Grupy Kapitałowej PGE, 
  • zasad zrównoważonego rozwoju, 
  • szerszego ujęcia zagadnień BHP oraz ochrony środowiska, w tym gospodarki obiegu zamkniętego, 
  • obowiązków informacyjnych i konsultacyjnych względem pracowników, 
  • działań następczych podejmowanych w przypadku zaistnienia ewentualnych naruszeń zasad kodeksów. 

Przy okazji dokonano także całościowego przeglądu treści obu dokumentów przez komórki organizacyjne PGE S.A. i zaproponowano zmiany redakcyjne.

Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw

Wdrożona w Grupie PGE struktura systemu zarządzania zgodnością (Compliance) uwzględnia funkcjonowanie komórek właściwych ds. Compliance w PGE S.A. i w spółkach Grupy PGE.

Jedną z ich ról jest konsultowanie wątpliwości etycznych, związanych z przestrzeganiem regulacji wewnętrznych takich jak:

Kodeks etyki

Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych

Regulacje antykorupcyjne (w tym np. dotyczących występowania konfliktu interesów albo polityki upominkowej)

Kodeks etyki nakłada na każdą osobę działającą na rzecz i w imieniu Grupy PGE, która jest w posiadaniu informacji na temat nieprawidłowości, skutkującej naruszeniem przepisów prawa, regulacji wewnętrznych lub Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE, obowiązek zgłoszenia tego faktu. Zgłaszanie nieprawidłowości może odbywać się w sposób anonimowy. 

Osoby dokonujące zgłoszenia niezgodności uzyskują status Sygnalisty i podlegają ochronie. Sygnalisty, z powodu dokonania zgłoszenia, nie mogą spotkać działania odwetowe ze strony pracowników, innych osób ani pracodawcy. Sygnalistą może być każdy, w szczególności pracownik, konsultant, wykonawca, podwykonawca, dostawca. Jest to osoba zgłaszająca nieprawidłowości, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu incydentu niezgodności, których skutki mogą być szkodliwe dla spółek Grupy Kapitałowej PGE. Zgłoszenia mogą dotyczyć w szczególności działań o charakterze przestępczym, korupcyjnym, łamania praw człowieka, czy konfliktu interesów.

System zakłada kilka sposobów dokonania takich zgłoszeń, w tym: 

  • do bezpośredniego przełożonego, 
  • do komórki właściwej ds. Compliance, 
  • za pośrednictwem adresu e-mail: uczciwybiznespge@gkpge.pl,
  • pod numerem +48 22 340 12 02, czynnym całodobowo 7 dni w tygodniu. Od poniedziałku do piątku od 9:00 do 17:00 dodatkowo można porozmawiać z pracownikiem komórki organizacyjnej ds. Compliance,
  • za pośrednictwem poczty do dyrektora Departamentu Compliance na adres: ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „do rąk własnych”, w tym anonimowo, 
  • poprzez formularz zgłoszenia dla pracowników, znajdujący się na wewnętrznej stronie intranetowej w zakładce „Compliance” oraz formularz na stronie www.gkpge.pl,

w szczególnych przypadkach – do Rady Nadzorczej PGE S.A. wysyłając e-mail na adres: rada_nadzorcza.PGESA@gkpge.pl

Szeroki zakres możliwych form zgłoszenia naruszeń oraz umożliwienie dokonywania zgłoszeń, w tym także anonimowo, ułatwia komunikację również osobom zaliczającym się do grupy szczególnie wrażliwej (np. osoby z niepełnosprawnością), dla których trudniejsze może być skorzystanie z możliwości dokonania zgłoszenia osobiście. Osoby zaliczające się do grup szczególnie wrażliwych mogą dokonywać zgłoszeń bez obawy o stygmatyzowanie z powodu nagłośnienia nieprawidłowości. Zgłoszenia rozpatrywane są między innymi przez Dyrektora Departamentu Compliance. System umożliwia zgłaszanie zarówno ryzyka naruszenia (system ostrzegania), jak i realnych, dokonanych naruszeń. Wskazane kanały do zgłaszania problemów lub naruszenia prawa lub wartości i zasad dedykowane są także do zadawania pytań z obszaru Compliance.

Dodatkowo na korporacyjnej stronie internetowej wskazany jest odrębny adres e-mail do zadawania pytań lub zgłoszenia wątpliwości: OpiniaCompliance.pgesa@gkpge.pl. Jest to adres, z którego mogą korzystać zarówno pracownicy, jak i wszyscy zewnętrzni interesariusze Grupy PGE, w tym wykonawcy i podwykonawcy.