Szukaj

Narzędzia

Następna strona

Wsparcie dla Celów Zrównoważonego Rozwoju

Poprzednia strona

Unikanie konfliktu interesów

Podejście do zarządzania kwestiami ESG

SDGs

Przyjęcie strategii Grupy PGE do 2030 roku z perspektywą do 2050 roku, w której określone zostały kierunki transformacji energetycznej, dekarbonizacji wytwarzania i drogi dojścia do neutralności klimatycznej, rozpoczęło proces wdrożenia usystematyzowanego zarządzania obszarem ESG w Grupie PGE.

Neutralność klimatyczna, odpowiedzialne zarządzanie, dobre relacje z interesariuszami to podstawa podejścia Grupy PGE do zarządzania czynnikami ESG.

Dla Grupy PGE, raportowanie czynników ESG jest jednym z elementów na drodze zarządzania obszarem zrównoważonego rozwoju w firmie. Najważniejszym jest określenie celów ESG i ich skuteczna realizacja, a bez świadomego podejścia do raportowania informacji niefinansowych nie byłoby możliwe efektywne zarządzanie i doskonalenie swoich działań w tym obszarze.

Wdrożenie kwestii ESG w ramy działania organizacji wymagało przemodelowania systemu zarządzania. Z tego względu, 21 grudnia 2021 roku Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. na mocy uchwały powołał Pełnomocnika Zarządu ds. ESG, a także Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju – z Prezesem Zarządu i Wiceprezesem ds. finansowych na czele.

Podział ról i odpowiedzialności w obszarze ESG

Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju

Zadaniem Komitetu jest zapewnienie integralności obszaru zrównoważonego rozwoju w Grupie PGE poprzez nadzór nad realizacją procesów w obszarze ESG. Szeroki zakres zadań do realizacji w Grupie wymaga zaangażowania wielu struktur organizacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w składzie Komitetu, którego członkami są dyrektorzy komórek organizacyjnych kluczowych dla obszaru ESG. W trakcie spotkań Komitetu, omawiane są wyzwania stojące przed Grupą, oczekiwania interesariuszy, dobre praktyki rynkowe jak również realizowane i planowane inicjatywy ESG.

Podstawą do rozwoju systemu ESG Grupy PGE jest stała identyfikacja kluczowych oczekiwań interesariuszy oraz bieżące wdrażanie wymagań regulacyjnych w tym obszarze. Obejmuje to wyznaczanie celów krótko i długoterminowych, spójnych z realizowaną strategią Grupy. Dla zapewnienia ich realizacji, w przypadku nowych oczekiwań, niezbędne jest wypracowanie szczegółowych zasad zarządzania, obejmujących przede wszystkim współpracę pomiędzy spółkami z Grupy.

Tematy omawiane na posiedzeniach Komitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju do końca 2023 roku

Wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem w najbliższych latach

Wyzwania stawiane PGE przez instytucje finansowe

Ryzyka ESG

Kwestie zarządzania śladem węglowym

Raportowanie CDP

Ratingi ESG

Komitet był bezpośrednio informowany o pracach dedykowanych zespołów roboczych. Wypracowane rezultaty były punktem wyjścia do planowania działań w obszarze ESG w kolejnych miesiącach i latach. Informacje z zakresu prac Komitetu prezentowane były również na posiedzeniach Zarządu PGE S.A.

W celu zwiększenia efektywności zarządzania wpływem organizacji na środowisko w 2022 roku w PGE S.A. powstał Wydział Ochrony Środowiska, odpowiedzialny także za kwestie śladu węglowego Grupy PGE. W ramach zarządzania wpływem społecznym i dialogu ze stroną społeczną w PGE S.A. funkcjonuje Departament Dialogu i Relacji Społecznych. Obie te struktury działają w ramach Pionu Operacyjnego, podlegającego Wiceprezesowi Zarządu ds. operacyjnych.

Operacyjna koordynacja procesu ESG jest prowadzona przez Departament Relacji Inwestorskich i ESG, który odpowiada też za realizację komunikacji w tym zakresie, dialog z interesariuszami i raportowanie niefinansowe.

Raportowanie informacji niefinansowych

Podstawą rozwoju ESG w Grupie PGE jest wieloletnie doświadczenie w komunikacji z interesariuszami oraz w raportowaniu informacji pozafinansowych.

W tym obszarze Grupa PGE ma już prawie 10-letnie doświadczenie i na bieżąco odpowiada na rosnące oczekiwania otoczenia.

Pierwszy raport społeczny Grupy PGE opracowany został za lata 2013-2014 i bazował na międzynarodowym standardzie raportowania Global Reporting Initiative (GRI) na poziomie CORE. W kolejnym roku PGE rozpoczęła publikację cyklicznych raportów zintegrowanych, mając również na względzie oczekiwania inwestorów oraz innych instytucji finansowych. Od 2016 roku, czyli rok przed obowiązywaniem dyrektywy NFRD dotyczącej sprawozdawczości niefinansowej (z ang. Non-financial Reporting Directive), Grupa PGE opublikowała informacje, zgodnie z jej wymogami. Nieprzerwanie od 2011 roku PGE była obecna najpierw w giełdowym indeksie „Respect Index”, a następnie w indeksie WIG-ESG, który tworzą spółki dojrzałe w zarządzaniu czynnikami ESG. Udział w Rankingu Odpowiedzialnych Firm przyniósł PGE przez trzy lata z rzędu tytuł lidera odpowiedzialnego biznesu w branży. W związku z wdrażaniem przyjętej przez UE Dyrektywy „CSRD” (z ang. Corporate Sustainability Reporting Directive), Grupa PGE już od września 2023 roku aktywnie przygotowuje się do nowych wytycznych w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju, a przygotowania obejmują wszystkie kluczowe obszary działania Grupy.

Sprawozdanie niefinansowe zatwierdzane jest przez Zarząd PGE S.A., a z jego treścią zapoznaje się również Rada Nadzorcza spółki.

Edukacja w obszarze zrównoważonego rozwoju

Grupie PGE zależy na rozpowszechnianiu wiedzy dotyczącej ESG wśród polskich przedsiębiorstw i dostawców firmy, aby tworzyć w ten sposób „łańcuch wartości ESG”. PGE w swej strategii marki przyjęła rolę spółki prowadzącej w zielonej zmianie: w dosłownym tego słowa znaczeniu, zarówno jako lider zmian na polskim rynku elektroenergetycznym, lecz również jako opiekun oraz doradca w obszarze zielonej energetyki.

Dla Grupy PGE zrównoważona firma, to taka, która nie tylko sama spełnia standardy, lecz też świadomie wybiera swoich dostawców – firmy działające w sposób etyczny oraz monitorujące swój ślad węglowy. Poprzez podejmowane działania Grupa PGE wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, nie tylko indywidualnych ale też instytucjonalnych – oczekujących dostaw zielonej energii, która ma istotne znaczenie dla śladu węglowego ich produktów i usług.

W ramach dialogu i dzielenia się doświadczeniem w obszarze ESG z otoczeniem zewnętrznym Pełnomocnik Zarządu ds. ESG aktywnie uczestniczy w debatach i konferencjach związanych ze zrównoważonym rozwojem biznesu.

W 2023 roku w Grupie PGE kontynuowany był proces edukacji pracowników Grupy w obszarze ESG.

Zaawansowane szkolenia ESG dedykowane były pracownikom bezpośrednio zaangażowanym w proces zarządzania i raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale wśród wszystkich pracowników PGE budowana była świadomość wagi tego obszaru w zarządzaniu firmą. Na poziomie kadry menadżerskiej w szkoleniach w formule stacjonarnej lub online wzięło udział ponad 270 pracowników. W 2023 roku zrealizowane zostały także szkolenia w ramach e-learningu, którym od stycznia 2024 roku podlegają wszyscy pracownicy PGE S.A. W kolejnych miesiącach planowane jest rozszerzenie szkoleń na kolejne spółki Grupy PGE.

W ramach budowania świadomości o ESG wśród pracowników, realizowane są działania w ramach komunikacji wewnętrznej. Opracowywane są artykuły edukacyjne w magazynie wewnętrznym i w firmowym intranecie. Planowane jest także wdrożenie podcastów, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć pracownikom czym jest ESG i jak realizowane są działania w obszarze zrównoważonego rozwoju w Grupie PGE.